Netradicinio ugdymo įstaigos

technologijos.lt/nuotrauka

Lietuvoje greta tradicinių ugdymo įstaigų gyvuoja tos, kurios į vaiko ugdymą žiūri kiek kitaip. Įdomu tai, kad susidomėjimas jomis auga. Tėveliai vis atidžiau renkasi darželius, mokyklas ir į jų paieškas investuoja nemažai lėšų norėdami gauti kuo kokybiškesnes paslaugas.

Reikėtų pradėti nuo pedagoginių sistemų. Viena labiausiai paplitusių Lietuvoje – Montessori. Ilgai naršiau norėdamas surasti kuo paprastesnę Montessori ugdymo esmę. Tam manau tiks ši lentelė. Jei norite sužinoti, kurios ugdymo įstaigos taiko šią sistemą, užsukite į Montessori asociacijos puslapį. Svetainė atrodo nekaip, bet informacijos joje rasite. Minimos pedagoginės sistemos pritaikymas yra įvairus. Kartais apsiribojama vienos klasės ar grupės sukūrimu arba atvirkščiai, įstaiga taiko sistemą visame savo ugdymo turinyje (Montessori centras Vilniujepradinė mokykla Kaune).

Yra įstaigų, kurios naudojasi ne viena pedagogine sistema. Štai Vilniaus lopšelis-darželis „Pasaka“ be Montessori plėtoja ir Valdorfo sistemą. Apie pastarąją daugiau informacijos rasite Lietuvos Valdorfo pedagogikos centre. Vienas iš centro narių yra Kaune esantis darželis„Šaltinėlis“.

Gilias ugdymo šaknis Lietuvoje turi Jėzuitai – katalikų vienuolių religinė bendruomenė. Plačiau apie ugdymo ypatumus galite rasti svetainėje „Jėzuitai“. Dvi gimnazijos, esančios Kaune ir Vilniuje, priklauso jėzuitų draugijai ir ugdyme procese remiasi jų išplėtota pedagogika. Neseniai dienos šviesą išvydo „Švento Juozapo“ mokykla esanti Vilniuje.

Be jau minėtų ugdymo sistemų Lietuvoje plėtojama Šinici Suzuki vaikų lavinimo sistema. Jei nesate nieko apie šią sistemą girdėję siūlau permesti akimis Lietuvos Šinici Suzuki muzikos mokytojų asociacijos viceprezidentės straipsnį. Aptikau ir keletą ugdymo įstaigų propaguojančių Suzuki metodą. Viena iš jų „Š. Suzuki mokyklėlė“. Nors tiesa pasakius taip ir neradau miesto kur ji yra, bet spėju, kad sostinėje. Kita įstaiga veikia Kaune „Vėtrungės mokykla“.

Savajame netradicinio ugdymo įstaigų sąraše turiu dar keletą pavadinimų. Pradėsiu nuo vaikų meninės studijos „Diemedis“. Šiais metais čia atsidaro ir pradinė mokykla. Asmeniškai man labai patiko įstaigos internetinė svetainė. Kūrybinga, gražu, patrauklu.

Paminėtinas netoli Vilniaus įsikūręs tarptautinis vaikų ugdymo centras-darželis „Saulės gojus“. Įstaiga orientuojasi į ankstyvą kalbų mokymąsi – anglų ir vokiečių.

Turbūt būtų nuodėmė nepaminėti Austėjos įsteigto „Vaikystės sodo“. Tai vaikų nuo 1 iki 6 metų priežiūros centrai, kuriuose yra dirbama pagal „Atsakingo ugdymo“ programą. Pastaroji grindžiama nacionaline Švedijos ikimokyklinio ugdymo programa.

Prieš metus, Anykščių rajone, Staškūniškio kaime pradėjo veikti Jaunimo švietimo namai „Darna“. Labai įdomi jų siūloma ugdymo sistema ir vienas iš metodų – „Panirimas“. Skaitinėjant vis buvo neaišku, kodėl įstaiga vadinasi „Tautinė mokykla“. Reikia suprasti, jog tam įtakoja siūlomas laisvas laikas, orientuotas į liaudies menus, amatus, gamtos ir žmogaus pažinimą, sportą. Man labai patiko tas nedidukas drugelis svetainėje, kurį galima patraukti pele, o tik atleidus, jis vėl grįžta į savo vietą.

Prie netradicinį ugdymą plėtojančių įstaigų norėčiau paminėti KTU gimnaziją su savo charizmatiškuoju direktoriumi B. Burgiu. Galite su manimi ir nesutikti, bet pripažinkime, dirbant su gabiais, talentingais ir motyvuotais vaikais reikalingi netradiciniai ugdymo metodai. Todėl KTU gimnazija man atrodo unikali švietimo įstaiga.

Ar žinojote, kad Juodkrantėje yra įsikūrusi Liudviko Rėzos jūrų kadetų mokykla? Joje gali mokytis 5-10 klasių mokiniai (suprask pagrindinio ugdymo pakopa). Apie įstaigos tikslą ir ugdymo veiklos kryptis galime paskaitinėti internetinėje svetainėje.

Nežinau kaip su „Gabių vaikų akademija“, bet tenka pripažinti, kad tai unikalu. Įstaiga dirba pagal ankstyvojo neformalaus gabių vaikų ugdymo programą. Akademijos atsiradimą iniciavo pradinė mokykla „Žyniukas“.

Paminėjau tikrai ne visas išskirtines ugdymo įstaigas, bet gal ši trumpa apžvalga jums padės apsispręsti ir pasirinkti jūsų ir jūsų vaikų interesus tenkinančią mokyklėlę.

 

Written by Tomas Ubartas

Tomas yra mokytojas, besidomintis informacinėmis technologijomis. Nuolat ieškantis naujų mokymo metodų ir paskendęs įvairiuose projektuose. Su antrąją puse bando tvarkytis įsigytą nuosavą namą ir augina du šunis.

This article has 5 comments

  1. Pingback: Debiutas | altajus.net

Leave a Comment

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *